Alla inlägg under januari 2012

Av Helén Ammilon - 24 januari 2012 17:00

Efter en härlig helg med mycket snö & trevligt sällskap lägger jag ut ett lite festligare recept som jag lovar att det går hem i alla åldrar :)


Medans jag skalade potatisen satt Thea ( min dotter på 3,5 år) brevid & plockade ur potatisarna från säcken och gav mig.

När det var dags att tvätta & skiva champinjonerna så åt hon mer än hon hjälpte till.

Tur att jag hade köpt extra mycket svamp.


Varsågoda här kommer receptet :)


    


4personer:


600g fläskfilé

200g champinjoner

6-7 dl matlagningsgrädde ( för ett smalare alt. ta 1/2 vatten & 1/2 grädde. )

Ca 1/2 dl koncentrerad kycklingfond


Potatismoset:

12 stora potatisar

grillkrydda (litegrann)

Muskotnöt

Vitpeppar

Salt (lite)

3-4 dl Mjölk

1 dl smör


Gör så här:

Puttsa bort eventuella hinnor från köttet, skär det i centimeter tjoka skivor.

Banka ut skivorna med knuten hand & stek dom  ca 1 minut på varje sida.

Krydda med salt & peppar.

Lägg köttet på ett fat på sidan om när de är klara.

Tvätta & skiva champinjonerna i lagom stora bitar & fräs dom så de blir gyllenbruna.

Häll över ca 3-4 msk mjöl & rör runt ordentligt så det inte klumpar sig.

När mjölet har löst upp sig häll på grädden & låt koka någon minut innan du häller på kycklingfonden.

Smaka av om du behöver salt & peppar.

Häll gärna i lite soja för brunare färg på såsen.


När potatisen kokat färdigt häll i mjölk & smör & vispa det luftigt, häll i kryddorna & smaka av succesivt.


Lägg köttet i mitten på en ugnssäkerform, spritsa moset runt om i kanterna & häll sist på såsen i mitten av formen över köttet.


Sätt in formen i 225 grader i varmluft i ca 10-12 min, tills mostopparna har fått vacker färg.


Servera gärna med smörstekta färska sparrisar, stek dom tills dom känns lagom mjuka.

Halvera tomathalvor & sätt in i ugnen några minuter innan ni sätter in fläskfilén & servera samtidigt.


Bon Apetit!




Av Helén Ammilon - 23 januari 2012 21:01

Hej alla underbara,

för er som känner att ni behöver lite ny inspiration på det nya året på god & enkel mat kommer jag lägga in recept varje vecka som passar både stora & små.


Bon Apetit!

Av Helén Ammilon - 23 januari 2012 20:02

Hej alla underbara,

för er som känner att ni behöver lite ny inspiration på det nya året på god & enkel mat kommer jag lägga in recept varje vecka som passar både stora & små.


Bon Apetit!

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Matlagning för alla!

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Mat


Ovido - Quiz & Flashcards